Evaluering

Der har ikke været en officiel evaluering af kurset i denne omgang, men jeg har opfordret til, at kommentarer af enhver slags bliver givet til mig mundtligt, skriftligt (evt. anonymt via mit dueslag) eller via email.

Der har ikke været mange kommentarer. De fleste mundtlige kommentarer har været "godt og spændende kursus". Jeg er selvfølgelig opmærksom på det bias, der naturligt er ved mundtlige kommentarer.

De enkelte henvendelser, jeg har modtaget via email, kommenterer jeg på nedenfor - med enkelte justeringer af formuleringer og kommaer.

Undervisningen er fyldt med eksempler, hvilket ofte giver en god intuition. Det er godt, du gør det aktivt på tavlen, da det for mig selv giver mere at se hele idéfasen end bare at se det på slides.
Jeg kan selv godt lide dynamikken i at bruge tavlen og prøver gennem diverse materialer at sikre, at der også er noget på skrift til senere.

Runder, hvor der kommer relativt holdingsbaserede spørgsmål ud, hvor mange svar kan retfærdigøres, gør, at mange kan komme i spil; det hjælper med at holde fokus i længere stræk.
Godt, hvis det lykkedes. Jeg antager, der refereres til f.eks. diskussionerne af optimeringsmål, hvor jeg - ud over at præsentere konkrete idéer og teknikker - gerne ville få kommunikeret kompleksiteten af at optimere op mod en moderne arkitektur.

Læg måske eksamenspørgsmålene op ved kursets start. Jeg synes, det giver et godt naturligt overblik over, hvad man skal igennem, og gør, at man bedre kan forberede sig på de mest centrale emner i faget.
Det vil jeg bestemt overveje. Som undervisere tænker vi nok lidt i retning af, at fokus skal være på interessen for at lære og ikke på at bestå eksamen. På den anden side har alle jo et liv med mange forpligtelser og nødvendige prioriteringer af ens tid, så det giver god mening.

Jeg synes generelt ikke bogen var så god. Den laver mange selvreferencer baglæns, hvilket gør, at man - vel og mærke som førstegangslæser - meget hurtigt ryger ud af nye idéer. Det kan selvfølgeligt være det bliver bedre ved en andengangs læsning, når man har intuitionen fra undervisningen, men den virker til at overkomplicere selv relativt simple idéer.
Jeg er ikke selv begejstret for bogen, men de fleste alternativer er meget svære at få til at fungere i et så kort kursus. Jeg har suppleret med egne noter for at reparere på det værste. Datalogi er ved at rulle en studiereform ud, som betyder, at kurset snart ændrer form. Det bliver et semesterkursus, der også vil indeholde materialet om formelle sprog. Det vil sandsynligvis lede til et skift af lærebog.