DM507/DM578/DS814/SE4-DMAD Algoritmer og datastrukturer

Forår 2025
Rolf Fagerberg


Generel information

Kurset starter tirsdag den 4. februar og slutter fredag den 30. maj.

Timer

Hvis tid eller sted er angivet med rødt, er det for at henlede opmærksomheden på, at placeringen afviger fra det normale.

Uge Type Dato Tid Lokale Indhold
6 F Tirsdag 4/2 08-10 U55 Introduktion til kurset (slides med overlays/uden overlays, kapitel 1 i lærebogen [3. udgave: kapitel 1]).

Eksempel på en (meget detaljeret) algoritmeanalyse: Ombytningspuslespil (slides med overlays/uden overlays, noter). Et ombytningspuslespil fra nettet.

7 F Tirsdag 11/2 08-10 U55 Om algoritmeanalyse (dele af afsnit 2.2 i lærebogen [3. udgave: dele af afsnit 2.2], slides med overlays/uden overlays, tidsTabelBeregninger.py).

Start på sorteringsalgoritmer: Insertionsort (side 157-160 i lærebogen [3. udgave: side 147-150], afsnit 2.1-2.2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 2.1-2.2], side 1-6 i slides med overlays/uden overlays). Vi vender tilbage til begrebet "Invariant" lidt senere i kurset - de dele af teksten i lærebogen, som snakker om dette, kan indtil videre læses let.

7 F Torsdag 13/2 10-12 U1 Mere om sorteringsalgoritmer: Selectionsort, Mergesort (afsnit 2.3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 2.3], side 7-13 i slides med overlays/uden overlays). Vi vender tilbage til begrebet "Divide and Conquer" lidt senere i kurset - de dele af teksten i lærebogen, som snakker om dette, kan indtil videre læses let.

Asymptotisk analyse (afsnit 3.1-2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 3.1], side 1-23 i slides med overlays/uden overlays, Java-programmerne fra slides: Linear.java, Quadratic.java, Cubic.java). Det kan være en fordel at orientere sig i afsnit 3.3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 3.2], hvis der i kurset bruges matematiske formler, definitioner og metoder, man har glemt.

7 E       Opgaver.
8 F Tirsdag 18/2   Video Afslutning af asymptotisk analyse (videoforelæsning, afsnit 3.1-2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 3.1], slides med overlays/uden overlays).

Et eksempel på at forskellige algoritmer for samme beregningsproblem kan have meget forskellige køretider: the maximum sum sub-array problem (videoforelæsning, slides med overlays/uden overlays, wikipedia).

Implementationer af de tre algoritmer for maximum sum sub-array: MaxSum1.py, MaxSum1.java, MaxSum2.py, MaxSum2.java, MaxSum3.py, MaxSum3.java.

8 E       Opgaver.
9 F Tirsdag 25/2 08-10 U55 Divide-and-conquer/rekursive algoritmer (side 34 i lærebogen [3. udgave: side 30], slides med overlays/uden overlays, eksempel i Python som illustrerer flow-of-control).

Mergesort formuleret rekursivt (afsnit 2.3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 2.3], side 14-15 i slides med overlays/uden overlays).

Flere sorteringsalgoritmer: Quicksort (afsnit 7.1-3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 7.1-3], side 16-22 i slides med overlays/uden overlays).

9 F Torsdag 27/2 10-12 U1 Flere sorteringsalgoritmer: Heapsort (afsnit 6.1-4 i lærebogen [3. udgave: afsnit 6.1-4], afsnit B.5.3 i lærebogen [3. udgave: afsnit B.5.3], sidste del af slides med overlays/uden overlays).
9 E       Opgaver.
10 F Tirsdag 4/3 08-10 U1

Nedre grænser for sammenligningsbaseret sortering (afsnit 8.1 i lærebogen [3. udgave: afsnit 8.1], første del af slides med overlays/uden overlays, eksempler på decisiontrees for insertionsort (n=1,2,3,4,5,6,7), mergesort (n=1,2,3,4,5,6,7)) og heapsort (n=1,2,3,4,5,6,7), eksempel i Python på at annotere en sammenligningsbaseret sorteringsalgoritme med elementernes startindekser).

Flere sorteringsalgoritmer: sortering af heltal med Countingsort og Radixsort (afsnit 8.2-3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 8.2-3], anden del af slides med overlays/uden overlays). For at forstå sidste side af slides om Radixsort, skal man kende det binære talsystem. Gør man ikke det, så check side 5-7 i disse slides med overlays/uden overlays.

10 E       Opgaver.
11 F Tirsdag 11/3 08-10 U1 [Det antages i dette kursus, at man allerede er bekendt med de simple datastrukturer lænket liste, stak og , f.eks. fra ens programmeringskursus. I modsat fald, læs afsnit 10.1-2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 10.1-2].]

Prioritetskøer (afsnit  6.5 i lærebogen [3. udgave: afsnit  6.5], slides med overlays/uden overlays).

Dictionaries og deres implementation via binære søgetræer (side 249-251 i lærebogen [3. udgave: side 229-231], afsnit 10.3 (mest figur 10.6) i lærebogen [3. udgave: afsnit 10.4 (mest figur 10.9)], afsnit 12.1-3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 12.1-3], første del af slides med overlays/uden overlays).

11 F Torsdag 13/3 10-12 U1 Rød-sorte træer (afsnit 13.1-4 i lærebogen [3. udgave: afsnit 13.1-4], næste del af slides med overlays/uden overlays).

Bemærk at lærebogen er ret tung læsning i kapitel 13. Det skyldes dels, at dens pseudo-kode er fungerende kode (robust og gennemtænkt, så den også virker i specialtilfælde, såsom tomme træer, etc.) med alle detaljer, og dels at den udtrykker og beviser invarianter på niveau 2 (mere om invarianter til en senere forelæsning), dvs. under henvisning til denne kode. Det anbefales (for alle emner, men her endnu mere end normalt) at læse lærerens slides før man nærlæser lærebogen.

Udlevering af projektet, del I (kun for DM507 og DS814).

11 E       Opgaver.
12 F Tirsdag 18/3 08-10 U1 Dekoration af binære søgetræer (afsnit 17.1-2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 14.1-2], slides med overlays/uden overlays).

Implementation af dictionaries via hashing (afsnit 11.1-4 i lærebogen (dog ikke: siderne 278-281, beviset for corollary 11.3, afsnit 11.3.3-1.3.5, siderne 297 (midten) til 300) [3. udgave: afsnit 11.1-4 (dog ikke: siderne 258-260, 266-268, 274-276)], slutningen af slides med overlays/uden overlays).

En god indføring i state-of-the-art hashing metoder, som både er effektive i praksis og teoretisk gode, kan findes i disse noter af Mikkel Thorup (ikke pensum).

12 E       Opgaver.
13 F Tirsdag 25/3 08-10 U45 Invarianter (siderne 20-21, 167-168, 184 og 340-345 i lærebogen [3. udgave: siderne 18-20, 32-33, 157, 171-173 og 318-322], slides med overlays/uden overlays).

Divide and Conquer algoritmer, rekursionsligninger, og analyse heraf via rekursionstræer og via Master Theorem (afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 i lærebogen [3. udgave: afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 (bemærk at i 3. udgave er case 2 i Master Theorem en smule mindre generel end i 4. udgave)], side 1-14 i med overlays/uden overlays).

13 F Torsdag 27/3 10-12 U1 Mere om rekursionstræsmetoden og Master Theorem (afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 i lærebogen [3. udgave: afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 (bemærk at i 3. udgave er case 2 i Master Theorem en smule mindre generel end i 4. udgave)], side 15-26 i slides med overlays/uden overlays)
13 E       Opgaver.
14 F Torsdag 3/4 10-12 U1 Afslutning af rekursionstræsmetoden og Master Theorem (afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 i lærebogen [3. udgave: afsnit 4.0, 4.4 og 4.5 (bemærk at i 3. udgave er case 2 i Master Theorem en smule mindre generel end i 4. udgave)], side 27-34 i slides med overlays/uden overlays)

En berømt Divide and Conquer algoritme: Strassens algoritme for matrix-multiplikation (afsnit 4.2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 4.2], slides med overlays/uden overlays).

For en historisk gennemgang af udviklingen i køretid for algoritmer for matrix-multiplikation, se denne wikipedia side (ikke pensum). For en slags forgænger (og mulig inspiration) til Strassens algoritme, se Karatsubas rekursive algoritme (1962) til multiplikation af tal (ikke pensum).

Udlevering af projektet, del II (kun for DM507 og DS814).

14 E       Opgaver.
15 F Tirsdag 8/4 08-10 U1 Dynamisk programmering (afsnit 14.1 i lærebogen [3. udgave: afsnit 15.1], slides med overlays/uden overlays).

Mere om dynamisk programmering (afsnit 14.4 og 14.2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 15.4 og 15.2], side 1-6 i slides med overlays/uden overlays).

Bellmans forklaring om historien bag navnet Dynamisk Programmering (ikke pensum).

15 F Torsdag 10/4 10-12 U1 Afslutning af dynamisk programmering (afsnit 14.4 og 14.2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 15.4 og 15.2], resten af slides med overlays/uden overlays).

Start på grådige algoritmer (afsnit 15.1-2 i lærebogen [3. udgave: afsnit 16.1-2], side 1-9 i slides med overlays/uden overlays).

NB: I lærebogen er afsnit 15.1 og første del af 15.2 [3. udgave: afsnit 16.1 og første del af 16.2] ret langstrakt, og refererer nogle gange til dynamisk programmering (kapitlet før) - læs disse sider let, og fokuser på slides.

15 E       Opgaver.
17 F Tirsdag 22/4   Video Afslutning af grådige algoritmer: Huffmans algoritme (videoforelæsning, afsnit 15.3 i lærebogen, [3. udgave: afsnit 16.3], slutningen (side 10-21) af slides med overlays/uden overlays).

En god tabel over den klassiske ASCII fixed-width encoding (ikke pensum).

17 E       Opgaver.
18 F Tirsdag 29/4 08-10 U55 Datastrukturer for disjoint sets (afsnit 19.1-3 i lærebogen [3. udgave: afsnit 21.1-3], slides med overlays/uden overlays).

Udlevering af projektet, del III (kun for DM507 og DS814).

18 F Torsdag 1/5 10-12 U1 Start på grafalgoritmer: repræsentation af grafer (afsnit 20.1 i lærebogen [3. udgave: afsnit 22.1], side 1-6 i slides med overlays/uden overlays). Derudover er de første to sider af appendiks B.4 i lærebogen om basal terminologi for grafer overladt til selvstændig læsning.

Midtvejsevaluering af kurset.

Mere om projektet, del III (kun for DM507 og DS814).

18 E       Opgaver.


Maintained by Rolf Fagerberg (rolf@imada.sdu.dk)